По власному досвіду що можна визначити "з ходу"
Кузов:
- подивитися на зазори (між дверкою і крилом, між передньою і задньою дверками, між фарами і решіткою чи нижніми елементами кузова і т.п.) якщо спостерігаються якісь розбіжності в величині зазору, зблизька помітні "на око", значить, скоріш за все складалася по частинах.
- постукати легенько по елементах кузову, щоб опреділити зашпакльовані місця
- заглянути під капот, в багажник чи не видно неякісного ремонту елементів кузову (багато замазки, зварочні шви і т.п.), позаглядати "під коврики" "в ногах" у водія, пасажирів, в тому ж багажнику на предмет корозії.
- подивитися на маркування скла, якщо воно все заводське, значить машина в значних дтп не побувала, якщо ж скло міняне, а якщо до того й не одне (наприклад 2 бокових), то це вже повинно насторожити...
Двигун
- чистенький двигун має насторожити ще більше ніж "замаслений", можливо, продавець його "віддраяв", щоб не було видно слідів підтікання масла чи інших рідин... тому, нехай машина постоїть трохи часу на сухому асфальті (як писалося вище)
Тепер скажу по дизелю, з якими в основному мав (і маю) справу:
- заводиться з сильною димністью "на холодно", то вже не добрий знак, про "камазовський" запах тут вже писалося.
Взагалі, дизеля краще дивитися коли вони якийсь час не працюють (холодні), ідеальний варіант, взагалі, взимку, попросити, щоб продавець машину заглушив і спробувати завести самому, скажемо за годину-півтори...(димність і сильна вібрація при "холодному" запуску, чи складність самого запуску двигуна повинні також насторожити)
Ходову можна глянути і самому, але тільки на ямі. Там, в принципі все ясно... і якщо що - видно на "воко" чи "на мунтіровку"
Стійки перевіряються (хто ще не знає) натисканням всією вагою на край капоту чи багажника, якщо машина хитнувшись максимум 2 рази "стає на місце", значить "аморіки в нормі", якщо ж хитається як "на качелях", значить можна сміливо торгуватися на ціну стійок, крім того, варто ще візуально їх оглянути на предмет підтікання...Перевірити хід рульового колеса, люфт не повинен перевищувати 7 градусів.
КПП досконало перевірити важко, навіть майстрові (для детальної дефектовки треба знімати і розбирати). Єдине, що можна глянути "на місці", так це чіткість перемикання, чи легко вмикаються передачі, чи немає сторонніх звуків при перемиканні, чи не "вибиває передачі" на ходу, чи ричаг не ходить як "черпак в зупі", чи не гуде "коробка" на ходу і т.п.
По електриці, переглянути чи все вмикається, чи все працює. Заглянути в блок запобіжників, чи не висять там "соплі" і т.п.
Якщо з усім описаним вище все ок, тоді треба їхати до майстра, принаймі зміряти компресію і оглянути кузов. Так як не в умовах сервісу, навіть досвідчений майстр не побачить всіх "ганджів", а вони в "беушної" машини полюбому десь та й є...